Type:
Competition EUROPAN 13
Place:
Trondheim, Norway
Date:
2015
Architects:
Javier de Esteban, Guiomar Martín
Students:
Jimena Alonso, José Manuel de Andrés, Miriam Martín, Ana Sabugo
ENG
The vitality of urban centres is increasingly dependent on the variety of uses and the mix of different lifestyles. To this end, the proposal for the New Strandveikaia defines an urban space based on functional integration (Residential, Work, Leisure, Transport), far from the functional segregation once proposed by the Athens Charter. The urban morphology strengthens this conception, joining together several uses and offering typological diversity. The new centre, therefore, achieves a metaphoric condition, promoting a high functional complexity within a rather small urban fragment. The urban area is organized in three main axis related with commercial, culture and communication programs. Strandveikaia Commercial Axis joins together the waterfront shops and the urban spaces located close to the water; it becomes a transitional urban element between city and nature. Stranveikaia Cultural Axis, in turn, defines an urban series which structures the existing built heritage as spaces for culture. Finally, Stranveikaia Connection Axis is converted in the main artery linking the new center with the historical city, proposing a mix of different modes of transport. In the three cases, the resulting space is characterized by a dynamic condition, by an urban place that encourages passers-by to immerse and to take sides of the urban experience.
ESP
La vitalidad de los centros urbano resulta cada vez más dependiente de la variedad de usos y la mezcla de distintos estilos de vida. Con este propósito, la propuesta para el nuevo Strandveikaia define un espacio urbano basado en la integración funcional (residencial, trabajo, ocio, transporte), lejos de la segregación funcional que en su día propuso la Carta de Atenas. La morfología urbana refuerza esta idea, combinando diferentes usos y posibilitando la diversidad tipológica. El Nuevo centro, así, alcanza la condición de metáfora, promoviendo una alta complejidad dentro de un pequeño fragmento urbano. El área urbana se organiza en tres ejes asociados al comercio, la cultura y la comunicación. “Strandveikaia Commercial Axis” une los comercios del frente marítimo con los espacios situados en el borde del agua, convirtiéndose en transición entre la ciudad y la naturaleza. “Stranveikaia Cultural Axis” define una serie urbana que estructura el patrimonio edificatorio actual como espacios para la cultura. Finalmente, “Stranveikaia Connection Axis” se entiende como la arteria principal que une el nuevo centro urbano con el centro histórico proponiendo la integración de diferentes transportes. En los tres casos el espacio resultante se caracteriza por su condición dinámica, por un espacio urbano que promueve la interacción para sumergirse y tomar partido de la experiencia urbana.
enero 22, 2021
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