James Stirling, the Invention of Form in the Florey Building

 

Esteban Garbayo, Javier de; Teresa Trilla, Enrique de. 2014. “James Stirling, the Invention of Form in the Florey Building”. Critic|all: I International Conference on Architectural Design & Criticism, ETSAM, Madrid

 

ENG

Understanding the process of architectural design as a continuous reflection, where the final result, the definition of the form, is produced from the deduction of criterion and laws which are developing and discovering in the process itself, seems an appropriate way to achieve the consistency and intensity of the form.

We consider the way that James Stirling deals with the Florey building in Oxford (1966-1971), through the analysis of the initial sketches, which allow us to set a hypothesis that verify the richness of the process. A process in which the form does not come from a previous picture to specify, but emerges from a typological bases, in continued reflection that deal with the program requirements, site characteristics and College Institution’s meaning.

The critical consideration of the hypothetical development carried out to obtain a formal basis, which will specify through the geometry control and the search of laws that ensure the control of the final form, consider the adopting of a basic typology of the modern movement tradition, Le Corbusier’s Swiss Pavilion at the University Campus of Paris, other close examples of Alvar Aalto, Leslie Martin and Colin St. John Wilson, knowledge of historical models, as well as a reflection and experience of his own projects. Both typological principles and formal language models, it will be superimposing in a game of trial and error that enriching the final shape.

The Florey project shows this process, that Luigi Pareyson define as ‘formativity’ and that Rafael Moneo indicates as an alternative concept to arbitrariness. The invention develops and progress into the making, aiming to account of its form, seeking congruence between the tangible result that has been reached, and the logical and formal principles present in the origin. ‘The final product is at the same time, law and result of the process that creates’. Each drawing, in the analyzing project, being expressed, cause reflection, shows its limits and possibilities, suggests reminding other buildings and experiences, its possibilities of setting and translate, in short, just defining laws that generate, giving entity and allow the appearance of the final form.

 

ESP

Entender el proceso de proyectar arquitectura como una continua reflexión, donde el resultado final, la definición de la forma, se produce desde la deducción de unos criterios y leyes que se van desarrollando y descubriendo en el propio proceso, parece un camino adecuado para alcanzar un resultado lleno de consistencia e intensidad.

Consideramos la manera en que James Stirling aborda el proyecto para el edificio Florey en Oxford (1966-1971), a través del análisis de los croquis iniciales, lo que nos permite establecer unas hipótesis que verifican la riqueza de este proceso de elaboración. Proceso en el que la forma no deviene de una prefiguración a priori que se busca precisar, sino que va surgiendo desde unas bases tipológicas, en una continuada reflexión que atiende a las exigencias del programa, las características del lugar y los significados que supone la institución del college.

La consideración crítica del hipotético desarrollo llevado a cabo hasta la obtención de una forma base, que luego se irá precisando mediante el dominio de la geometría y la búsqueda de leyes que garanticen el control de la forma final, tiene en cuenta la adopción de una tipología básica de la tradición del movimiento moderno, el Pabellón Suizo en la Ciudad Universitaria de París de Le Corbusier, otros ejemplos próximos de Alvar Aalto, Leslie Martin y Colin St. John Wilson, el conocimiento de los modelos históricos, así como la reflexión y experiencia de sus propias propuestas. Tanto los principios tipológicos como los referentes del lenguaje formal, se irán superponiendo en un juego de tanteos y correcciones que enriquecen la forma final.

El proyecto para el Florey evidencia este proceso que define Luigi Pareyson como ‘formatividad’ y que Rafael Moneo indica como alternativa al concepto de arbitrariedad formal. La invención se desarrolla y alimenta en el propio hacer, aspirando a dar razón de la forma desde su “hacerse”, buscando la congruencia entre el resultado tangible al que se ha llegado, y los principios lógicos y formales presentes en su origen. ‘El producto final es, al mismo tiempo, ley y resultado del proceso que lo crea’. Cada dibujo, en el caso analizado, al verse plasmado, suscita la reflexión, muestra sus límites y posibilidades, sugiere el recuerdo de otros edificios y experiencias, sus posibilidades de ajuste y traslación a nuestro caso concreto, en suma, acaba definiendo las leyes que generan, dan entidad y permiten la aparición de la forma final.

Date

enero 21, 2021

Category

Publications